Sunnuntaina pidettävät europarlamenttivaalit ovat jääneet väkisinkin vasta olleiden eduskuntavaalien varjoon. Eurovaalit ovat kuitenkin erittäin tärkeät, sillä EU-päätöksenteolla on iso merkitys mm liikenneasioissa kansallisella tasolla.

Nyt valittava europarlamentti tekee varmasti lukuisia autoiluun ja liikenteeseen liittyviä päätöksiä. Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa ja siksi on tärkeää, että Brysselissä ymmärretään maamme erityispiirteet.

Mm autojen päästörajat, käyttövoimien mahdolliset rajoitukset, polttoaineiden minimiverotasot, ajokorttidirektiiviin liittyvät ajoneuvoluokkia ja ajo-opetusta koskevat asiat, ajokorttien voimassaoloajat ja monet muut asiat päätetään Euroopan tasolla. EU:ssa on käyty keskustelua myös tienkäyttömaksuista, joten suomalaisten pitää olla päätöksenteossa mukana.

Somerolla on aktiivisesti keskusteltu mm Joensuuntien turvallisuudesta, muutamista kaahareista ja ajoittain taloon tunkeutuvasta basson jytkeestä.

Kun Yorkin prinsessa Beatrice syntyi 8.8.1988 Lontoossa, olimme ostamassa Tammelasta pari kesää ja vajaa kaksikymmentä tuhatta kilometriä ajettua Yamaha TZR piikkiä. Siitä alkoi omalta kohdalta lähes kymmenen vuotta kestänyt kartsan kiertäminen kylällä. Kesoilin pihasta toiseen suuntaan ja Ellin valinnalta tai Punaiselta torilta toiseen suuntaan.

Joensuuntie oli leveää baanaa ja turvavarusteet nykymittapuun mukaan kehittymättömiä eli vahinkoja tapahtui, välillä vakaviakin. Hämeentie valmistui 1998 ja Joensuuntien mittava remontti niinkin myöhään kuin 2007.

Pyörällä kaadutaan ja kolaroidaan paljon useammin kuin tilastot kertovat. Valtaosa pyöräilyonnettomuuksista on yksittäisiä kaatumisia. Vakavampia on joka kymmenes onnettomuus. Aikuisilla päävammat syntyvät useimmiten tiehen iskeytymisestä, lapsilla taas autoon iskeytymisestä. Pyöräilykypärän käyttö ei estä onnettomuuteen joutumista, mutta sen sattuessa kypärä suojaa pää- ja aivovammoilta eri tutkimusten perusteella. Jalankulkijoiden liikennekuolemien määrä on puolittunut ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt kolmanneksella viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Suomessa on kuollut vuosittain keskimäärin 30 ja loukkaantunut 420 jalankulkijaa vuodessa. Vuoden 2016 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 77. Miehiä menehtyneistä oli hieman yli puolet. Loukkaantuneista naisia oli 57 %. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä 12 % ja loukkaantuneista 7 % on ollut jalankulkijoita.

Taajamissa tapahtui lähes kaksi kolmesta kuolemantapauksesta ja yhdeksän kymmenestä loukkaantumisesta. Uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä.

Liikenneturvallisuustyö on kunnan ja kuntalaisten perustehtäviä. On hyvä, että nopeuksia ja liikennemääriä mitataan ja uusia keinoja testataan, mutta uskon, että asennekasvatuksella, valvonnalla ja aktiivisella vuoropuhelulla kaikki mahdumme turvallisesti kulkemaan Somerolla vempeleestä huolimatta ilman liikennevaloja, töyssyjä tai kavennuksia.